Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Så kan du förhindra stölder på KTH

En bild på KTH:s Våga fråga-kampanj, och en porträttbild på Christina Boman, KTH:s säkerhetschef.
Den nya "Våga fråga"-dekalen, och initiativtagaren, KTH:s säkerhetschef Christina Boman. Foto: Magnus Glans.
Publicerad 2024-04-10

Runt om på KTH kommer du se klisterlappar som uppmanar dig hålla koll på vem du släpper in i förbi låsta dörrar. Här får du lite tips kring hur du ska tänka och hur du själv kan undvika att bli bestulen på KTH.

Från 15 april kommer du se uppklistrade dekaler med en tecknad tjuv och texten ”Våga fråga vem du släpper in” vid alla KTH:s kortläsare. Med kampanjen hoppas KTH:s säkerhetschef Christina Boman, som ligger bakom initiativet, att KTH:s studenter och medarbetare tillsammans ska hjälpa varandra att förhindra stölder.

KTH:s larmnummer

Larmnumret, 08-790 7700, kan du använda för att informera KTH om särskilda händelser, exempelvis allvarliga olyckor, hot och brand som berör på KTH.

Numret är även ett trygghetsnummer och du kan använda det för anmälan av exempelvis stöld eller om du vill komma i kontakt med väktare på campus.

– Framåt våren är det vanligare med stöldligor, det märker vi bland annat med fler polisanmälningar. Exempelvis försvinner ofta datorer och telefoner. Jag är angelägen om att studenter ska få behålla sin teknik som de oftast själva har bekostat, säger Christina Boman.

Tillfället gör tjuven, och ligger saker framme utan uppsikt är risken större att de försvinner. En åtgärd är att minska antalet obehöriga personer som vistas i KTH:s lokaler. Många gånger smiter obehöriga förbi när studenter och personal passerar låsta dörrar med sina KTH-kort.

Syftet med dekalerna är att studenter och anställda ska hålla koll på att låsta dörrar stängs igen vid passage, och att våga fråga om en person som smiter in bakom har rätt att befinna sig i lokalen.

– Kampanjen handlar inte om att alla på KTH ska bli poliser i dörren nu, men var uppmärksam på vilka du släpper in. Våga fråga om personens ärende om du är bekväm med det. Om situationen känns märklig kan du ringa KTH:s larmnummer, säger Christina Boman.

KTH:s säkerhetskalender uppsatt på en vägg.

KTH:s säkerhetskalendrar finns placerade i allmänna ytor på KTH.

Christina Bomans förhoppning är att vi på KTH gemensamt ska bli bättre på att hjälpa varandra. Parallellt med kampanjen har säkerhetsavdelningen satt upp så kallade säkerhetskalendrar runt om på KTH. I kalendern, som ser ut som en vägghängd almanacka, kan du få tips om hur du kan hjälpa till i olika tillfällen, exempelvis vid olyckor eller sjukdomssituationer, brand och om obehöriga rör sig i lokalerna.

– De här kalendrarna sitter överallt på KTH och ersätter handlingsplaner som annars funnits undanstoppade i pärmar någonstans. Bläddra gärna i dem, för det ger dig en bra grund att stå på om olika händelser skulle inträffa.

Christina Boman har ansvarat för likadana kampanjer på sina tidigare arbetsplatser SVT och Uppsala universitet. Enligt henne är det svårt att mäta dess effekter, men hon märkte att tjuven på dekalerna blev igenkänd bland studenterna i Uppsala.

– Det roligaste var när studenterna hade mottagning och tjuvfiguren dök som exempelvis tygmärke. Tjuven vågade fråga om allt möjligt, och det är väl ett bevis att studenterna tog till sig figuren på något sätt, säger hon.

Säkerhetschefens tre bästa tips för att undvika att bli bestulen på KTH

1. Lämna inte dina saker obevakade. Det är det viktigaste.
  2. Hjälp varandra. Ha ögonen på varandras grejer om någon exempelvis behöver gå på toa.
  3. Ser du obehöriga i lokalerna eller om det har inträffat en olycka, hjälp varandra att larma.