Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Lighting for educational spaces

Designing spatial lighting distribution for school classrooms

Tid: Fr 2025-11-21 kl 13.00

Plats: F3, Lindstedtvägen 26, Campus, public video conference

Videolänk: https://kth-se.zoom.us/j/63086499891

Språk: Engelska

Ämnesområde: Arkitektur, Arkitekturteknik

Respondent: Stavroula Angelaki , Ljusdesign

Opponent: Professor Yvonne de Kort, Eindhoven University of Technology, Eindhoven, The Netherlands

Handledare: Docent Ute Besenecker, Ljusdesign; Docent Christina Bodin Danielsson, Arkitektur

Exportera till kalender

QC 20251028

Abstract

Denna avhandling undersöker förslag på ljusdesign för utbildningsmiljöer utifrån elever aktiviteter och blickpunkter. En del av forskningsprojektet består av en fältstudie, genomförd på en skola i norra Sverige. I studien används en ljusvariabel för rumslig fördelning av belysning, denna användes för att skapa ljusscener som baseras på läraktiviteter som utgår ifrån elevernas perspektiv.

Elevernas synpunkter, ur ett design- och interventionsperspektiv, integreras genom direkta och indirekta samarbeten under forskningsprojektets olika faser. Dessa eleverfaser är definierade och följer principerna för design thinking-modellen. Aspekter som rumslig perception, visuell utveckling, mänsklig skala och ergonomi är bland de forskningsdiscipliner som utgör grunden för att undersöka elevernas perception och blickpunkter.

Bakgrundskunskap från forskningsfält som arkitekturdesign, kognitionsvetenskap, pedagogik, ergonomi och ljusforskning kombineras för att belysa den befintliga komplexiteten i utbildningsmiljöer och behovet av tvärvetenskapliga samarbeten föratt hantera interventioner och designförslag.

Deltagande metoder applicerades för att involvera elever och lärare, resultaten avdessa deltagande metoder ligger sedan som grund för installationen av den nya belysningen i skolan. Workshops var en av de främsta deltagande metoderna, bestående av aktiviteter och diskussioner. Dessa aktiviteter anpassades och följde skolans läroplan och värdegrund. Ljusdesignen utformades, mättes och utvärderades med hänsyn till designparametrar riktade till elever i åldrarna 10–12 år, med särskilt beaktande av skillnader mellan vuxnas och elevers ögonhöjd. Den rumsliga ljusfördelningen utvärderades genom en experimentell fältstudie där kreativitet och uppmärksamhet bedömdes med hjälp av standardiserade tester för att kartlägga potentiella samband mellan ljusförändringar och testresultat.

Resultaten indikerade att belysning kan påverka uppmärksamheten positivt, även om ingen signifikant skillnad registrerades i kreativitetsprestation. Projektet resulterade i en syntes av riktlinjer för en elevbaserad designstruktur för att utforska och analysera utbildningsmiljöer ur ett elevperspektiv. En föreslagen modell (Child-lens Lighting & Space Model) introduceras som ett resultat av syntetiserade teorier från arkitekturdesign, kognitionsvetenskap och pedagogik samt empirisk kunskap från fältstudien med fokus på elevers perspektiv. Denna modell syftar till att lägga grunden för ett elevcentrerat tillvägagångssätt och introducerar steg för designförslag genom samarbeten med elever som de primära användarna.

urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kth:diva-372126