Årets alumn stöper om kulturen i lastbilsbranschen

Hon kan både ratta en långtradare och leda ett globalt företag med 100 000 anställda. Karin Rådström är KTH-ingenjören som leder Daimler Trucks, världens största lastbilstillverkare. Hon är utsedd till "KTH:s Årets alumn", och hon tackar rodden för att ha lärt henne vad som krävs för att leda.
En gigantisk lastbil står uppställd tvärs över den smala gångvägen utanför Stockholms Roddförening vid Djurgårdskanalen, en ovanlig syn i den idylliska miljön. Karin Rådström har just klättrat upp i förarhytten för att fotograferas med anledning av att hon utsetts till Årets KTH-alumn. Hon påpekar att hon även kan köra ekipaget om det skulle behövas – det ingår i jobbet.
Sedan 1 oktober 2024 är hon vd för Daimler Trucks, världens största lastbilstillverkare, vilket gör henne till en av de mest inflytelserika personerna i den globala lastbilsindustrin. Hon har i dagarna även utsetts till näringslivets mäktigaste kvinna, och befinner sig i Sverige några dagar för uppdrag kopplade till båda utmärkelserna.
Att hon en dag skulle leda ett företag med över 40 produktioinsanläggningar och mer än 100 000 medarbetare över hela världen var inget hon kunde föreställa sig som KTH-student.
– På den tiden hade jag inte ens självförtroendet att tro att jag skulle få ett jobb. I efterhand ser jag hur mycket KTH faktiskt förberedde mig för arbetslivet.
Rodde i landslaget
Roddarklubben är en välkänd plats för henne. Hon har tränat rodd på landslagsnivå och i det gamla klubbhuset hittar man Karin Rådström både på bild och plaketter.
Under åren i landslaget fick hon sina första ledarskapslektioner – om vikten av mental träning, den inneboende kraften i lagarbete och betydelsen av att vila.
– Om du vill prestera måste du också återhämta dig, annars ger inte träningen resultat. Det är väldigt relevant även i rollen som vd.
– Det finns ingen trolleritrick – bara hårt arbete, och att omge sig med bra människor. Jag lärde mig också att om jag pressar mig själv kan jag åstadkomma mer än jag trodde var möjligt. Det tänkesättet har gett mig mod att tacka ja till nya möjligheter, även när jag varit osäker på hur jag skulle göra jobbet.
Karin Rådström tog klivet in i transportbranschen som trainee på Scania – ”det första företag som erbjöd mig jobb” – och blev kvar i 16 år. Hon gjorde en snabb karriär och blev den första kvinnan med Scaniabakgrund att ta plats i koncernledningen. År 2021 gick flyttlasset till Tyskland, där hon tog över som vd för Mercedes-Benz Trucks. Tre år senare leder hon Daimler Truck, som knoppats av till ett eget bolag. Med åren har lastbilar och bussar blivit en del av hennes dna.
– Jag älskar lastbilar och bussar. De är samhällets och ekonomins ryggrad. Utan dem skulle hyllorna i snabbköpen vara tomma, sjukhusen sakna mediciner och soporna skulle ligga i drivor på gatorna. Att arbeta i den här branschen känns väldigt meningsfullt. Det är också häftigt att oavsett vart jag åker i världen så ser jag ”mina” produkter på vägarna.
Infört sneakers på kontoret
Idag bor hon med sin familj i Stuttgart. Hon har varit en drivande kraft i att modernisera företagets kultur – beslutsvägarna har blivit kortare, medarbetarna har fått större mandat och sneakers och hoodies är numera en vanlig syn på kontoret.
Hur leder man människor i så olika kulturer? Enligt Karin Rådström är grundbehoven desamma, oavsett var I världen man befinner sig.
– Inför ett Scaniauppdrag i Kenya gick jag en kurs i interkulturellt ledarskap, där utbildaren sa att “nu kommer din svenska ledarstil inte att fungera”. Men jag insåg ganska snabbt att det ledarskap som krävdes var väldigt likt det jag hade tillämpat tidigare.
– Människor vill förstå helheten, känna att deras insats har ett syfte och veta att deras bidrag är viktigt, säger hon.
– Sen behöver man naturligtvis anpassa sig. I Tyskland, till exempel, måste jag ibland driva på lite extra för inte fastna i ändlösa analyser.
Att leda en global transportjätte innebär att ständigt balansera ambition och verklighet – inte minst i klimatarbetet.
- Att vara med och driva omställningen inom vägtransporter är inspirerande, men också frustrerande ibland.
Tekniken är på plats - eldrivna lastbilar är i drift - men utecklingen bromsas av höga driftskostnader för kunderna och brist på laddningsinfrastruktur.
– Här är vi beroende av politiska beslut och externa investeringar, så mycket av min tid går till att ha kontakt med politiker och beslutsfattare, berättar hon.
Balansakt att leda Daimler Trucks
Samtidigt pågår stora interna förändringar inom Daimler Trucks - “Vi trycker på bromsen och gaspedalen samtidigt”. Företaget genomgår en stor omstrukturering i Tyskland samtidigt som man måste behålla fokus på tillväxt och leverera till kunderna.
Att balansera omställning och affärsresultat är ingen lätt uppgift. Men som hon uttrycker det:
– Om det vore lätt skulle vem som helst kunna göra vårt jobb.
Efter fotograferingen vid roddarklubben berättar Karin Rådström att hon gärna hade hunnit förbi campus också. KTH har betytt mycket för henne, men den här gången räckte tiden bara till ett stopp vid vattnet. När hon nu får ta emot utmärkelsen Årets alumn väcks både stolthet och minnen.
– Jag känner mig ödmjuk över utmärkelsen - det finns så många KTH-alumner som gör fantastiska saker.
KTH gav henne inte bara en grund för karriären utan också privatlivet:
– En professor sa till oss i början av utbildningen att många skulle träffa sin framtida partner på KTH. Jag tyckte att det lät fånigt – men han fick rätt. Jag träffade min man där och vi har varit tillsammans i 23 år.
Om du skulle ge ett råd till dig själv på din examensdag på KTH - vad skulle det vara?
– Tro på dig själv, du har något att bidra med.
Text: Anna Gullers