Entreprenörskapspris till effektivare hudkräm

I år går KTH Innovation & Stockholms Grosshandelssocietet Entreprenörsskapsstipendium till KTH-studenten William Ferreira Andrén. Hans företag har utvecklat en ny teknik som kraftigt förbättrar hur väl hudkrämer tas upp av huden.
– Det är väldigt kul att få uppskattning för det arbete jag lagt ner på att driva Aperya samt att få support och erkännande för mitt entreprenöriella driv! Jag vill även tacka Stockholms Borgerskap, säger William Ferreira Andrén.
Stipendiet på 100 000 kronor instiftades år 2024 för att stötta och lyfta unga, entreprenöriella individer från KTH. Det delas ut till en eller flera personer som är mellan 18 och 29 år, studerar på kandidat-, master- eller doktorandnivå vid KTH och som driver ett startup-projekt som utvecklats med stöd från KTH Innovation. Förra året gick stipendiet till Maja Åstrand, grundare av SimulAir.
William Ferreira Andrén studerar mastersprogrammet i Medicinsk bioteknik på KTH och har vidareutvecklat och undersökt hur tekniken ”Rolling spiked microspheres", eller rullande mikrosfärer på svenska, kan förbättra penetrationen av hudkrämer. Tekniken har utvecklats av professor Niclas Roxhed och KTH-doktoranden Theocharis Nikiforos Iordanidis. Förra året startade de tre kollegorna företaget Aperya AB tillsammans.
– Det har varit otroligt spännande men även tidskrävande. Jag tycker om att jobba på ett kreativt sätt för att lösa komplexa problem, säger William Ferreira Andrén och fortsätter:
– Aperyas vision är att skapa en ny generation av krämbaserade läkemedel och serum. Vi vill fundamentalt förändra vad som är möjligt att behandla med hjälp av en kräm, för att kunna underlätta för patienter samt öppna upp för nya, säkrare och miljövänligare aktiva ingredienser inom dermatologi.
Stöd från KTH Innovation

William Ferreira Andrén har fått stöd från KTH Innovation sedan 2023, bland annat inom affärsutvecklingscoaching, patentering, finansiering av prototyputveckling och investerarkontakter. Aperya har också deltagit i KTH Innovations program Launch , för team som vill lansera sin lösning på marknaden inom ett år, och Brighter , där startups från KTH reser till en internationell innovationshub för att testa den internationella marknaden.
– William har visat stort driv och lyckats skapa kontakter och samarbeten med olika företag och aktörer och det ska bli spännande att följa hans och bolagets fortsatta resa, säger Daniel Carlsson, affärsutvecklingscoach inom medicinteknik vid KTH Innovation.
Nu är Aperyas huvudfokus att nå fler kunder och företaget planerar att expandera produktionen senare i år och bygga en egen fabrik.
– Det går framåt i hög fart och vårt operativa team expanderar just nu. Vi har även tagit in en kapitalrunda från internationella och svenska affärsänglar för att kunna accelerera Aperyas utveckling, säger William Ferreira Andrén.
Text: Jon Lindhe ( jlindhe@kth.se )