Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Hantera multifaktorautentisering, MFA

KTH har påbörjat införandet av multifaktorautentisering, MFA för alla KTH-konton. Det innebär att du loggar in med användarnamn, lösenord och godkännande via en app i mobilen. Införandet sker stegvis och du får information när det är dags för dig som student. Här hittar du instruktioner för att förbereda och hantera MFA.

Behöver du hjälp?

Om du behöver hjälp med MFA för ditt KTH-konto kan du Kontakta IT-Support .

För att skydda ditt KTH-konto behöver du använda en app för att bekräfta vem du är när du loggar in i KTH:s tjänster. Du gör detta via multifaktorautentisering, MFA. Det innebär att du loggar in i två steg: med hjälp av ditt användarnamn och lösenord, samt med godkännande via en app i din telefon. 

Koppla en mobiltelefon till MFA

Att koppla en mobiltelefon till MFA behöver du bara göra en gång per enhet. Efter att du kopplat telefonen loggar du enkelt in med ditt lösenord och verifiering via din mobiltelefon.

När du ska koppla din telefon till MFA behöver du ha tillgång till en dator och din mobiltelefon samtidigt.

Klicka på rubrikerna nedan och följ instruktionerna steg för steg.

Ta bort en mobiltelefon kopplad till MFA

Om du behöver ta bort en mobiltelefon som är kopplad till MFA kan du göra det med hjälp av Mobilt BankID.
Om du inte har tillgång till Mobilt BankID behöver du Kontakta IT-Support  för att få hjälp.

Hantera dina konto- och säkerhetsinställningar

Du kan själv hantera MFA inställningar för ditt KTH-konto, via Mitt KTH-konto .
På denna sida kan du bland annat:

  • Aktivera krav på MFA vid inloggning till centrala inloggningstjänster
  • Ta bort mobiltelefoner kopplade till MFA med Mobilt BankID

Frågor och svar om MFA

Har du någon fråga om MFA som du inte fått svar på? Vänligen se Vanliga frågor och svar om Microsoft Authenticator (support.microsoft.com) .