Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Digitalt anteckningsstöd

Här hittar du information om hur anteckningsstöd fungerar och hur du får tillgång till stödet. Anteckningsstödet fungerar så att du spelar in en föreläsning via mjukvaran Microsoft Teams Premium som sedan transkriberar och sammanfattar det som sagts.

På den här sidan ser du hur du kommer igång med anteckningsstöd, steg för steg.

Har du tillgång till det tidigare anteckningsstödet via en Echo SmartPen hittar du information här: Digitalt anteckningsstöd - Echo SmartPen

Anteckningsstöd funkar inte bra för matematik

Det digitala anteckningsstödet fungerar bra för de flesta ämnen men har svårt att hantera och tolka matematik. Vi rekommenderar att du fotar tavlan under matematikföreläsningar för att ha kvar som stöd.

1. Ansök om anteckningsstöd

För att få anteckningsstöd beviljat behöver du först ansöka om kompensatoriskt stöd. På nedan sida kan du läsa om hur du ansöker om stödet.

Ansök om kompensatoriskt stöd

Det har du rätt till när du fått anteckningsstöd beviljat

Du som fått anteckningsstöd beviljat har rätt till att spela in samt fota tavlan under föreläsningar. Tänk på att undvika att få med andra studenter i bild eller ljudupptagning när du fotar/spelar in.

Anteckningsstödet är bara för eget bruk. Inspelningar, foton, transkriberingar och sammanfattningar från föreläsningar får inte spridas vidare.

2. Få tillgång till Microsoft Teams Premium

Via mjukvaran/appen Microsoft Teams Premium kan du spela in, transkribera och sammanfatta föreläsningen.

Funka och KTH:s IT-support hjälper dig att få licens till Microsoft Teams Premium. Sedan kan du ladda ner mjukvaran.

Ladda ner mjukvaran/appen Microsoft Teams

Du laddar ner appen Microsoft Teams via webben på nedan länk.

Ladda ner Microsoft Teams (microsoft.com)

Använder du Windows kan du också ladda ner Microsoft Teams via den inbyggda appen Microsoft Store. Sök efter Teams i Microsoft Store och ladda ner appen.

Kolla att din Premium-licens är aktiverad

Du ser att din Premium-licens är aktiverad genom att du får upp ett fönster med meddelandet "Välkommen till Teams Premium" öppnar i appen. Du kan också kolla att licensen är aktiverad genom att klicka på de tre prickarna längst upp till höger i fönstret. Står det "Fördelar med Teams Premium" är din licens aktiverad.

Om din licens inte är aktiverad, kontakta it-support@kth.se .

Skärmdump i Teams som visar hur en kollar att Premium-licens är aktiverad

IT-support för Microsoft Teams

Du hittar IT-support för Microsoft på KTH:s intranät via nedan länk.

IT-support för Microsoft Teams

3. Spela in föreläsningen och starta transkribering

Du spelar in, transkriberar och sammanfattar föreläsningen genom att starta ett möte i Microsoft Teams Premium som du har igång under föreläsningen.

Observera att du själv spelar in föreläsningen och att det därför krävs personlig närvaro. Vi rekommenderar att du sitter i närheten av föreläsaren.

Starta ett möte i Microsoft Teams Premium

För att påbörja ett möte i Microsoft Teams Premium klickar du först på "Kalender" i menyn till vänster. Klicka sedan på "Möte nu" uppe i högra hörnet. Döp mötet så du minns vilken föreläsning du spelat in. Klicka sedan på "Starta möte".

Skärmdump i Teams som visar hur en startar ett möte

Aktivera brusreducering

Markera att datorljud ska användas, till höger i rutan. Klicka sedan på ikonen med två linjer och två cirklar, "Ljudinställningar", som du hittar till höger under rubriken "Datorljud". Se till att "Brusreducering" är aktiverat. Aktiverar du inte brusreducering är det stor risk att transkribering och sammanfattning blir dålig. Kolla också att rätt mikrofon används, om du har flera.

Starta sedan mötet genom att klicka på knappen längst ner i fönstret, "Anslut nu".

Skärmdump i Teams som visar hur en aktiverar brusreducering

Aktivera inspelning och transkribering av mötet

Påbörja inspelning och transkribering av mötet genom att klicka på menyalternativet "Mer", välj "Spela in och transkribera" och sedan "Starta inspelning". Väljer du "Starta transkription" sparas ingen ljudinspelning från föreläsningen, endast transkribering och sammanfattning. Sedan väljer du vilket språk som ska transkriberas, alltså det språk som föreläsningen hålls på.

Skärmdump i Teams som visar hur en aktiverar transkribering

Mötet är nu igång och transkriberingen är påbörjad. Du kan se transkriberingen i realtid genom att klicka på "Mer", "Spela in och transkribera" och "Visa transkription".

Transkriptionen syns nu i realtid i en ruta till höger. När föreläsningen är slut lämnar du mötet genom att klicka på den röda knappen "Lämna" längst upp i högra hörnet.

Skärmdump i Teams som visar hur en visar transkriberingen
Skärmdump i Teams som visar hur en lämnar mötet

4. Ta del av en sammanfattning av föreläsningen

Transkriberingen och en sammanfattning av mötet sparas automatiskt och skapas som en fil. Du hittar transkribering och sammanfattning i chatten genom att klicka på "Chatt" i vänstermenyn. Klicka på filen "Transkription".

Observera att transkriberingen kan ta en stund att dyka upp. Syns den inte i chatten är den ännu inte klar.

Skärmdump i Teams som visar hur en hittar transkriberingen

Klicka sedan på "AI-summering" för att få föreläsningen sammanfattad i ett antal punkter.

Vi rekommenderar AI-sammanfattningen över transkriberingen då den på ett bra sätt sammanfattar föreläsningen utan att du behöver sålla igenom allt som sagts.

Skärmdump i Teams som visar hur en kommer åt sammanfattningen

Sammanfattningen raderas efter ungefär en månad

Observera att transkribering och sammanfattning raderas efter ungefär 30 dagar. Se till att kopiera summeringen och/eller transkriberingen och spara på annat ställe, exempelvis i Microsoft Word eller annat anteckningsdokument.

Tips för att organisera sammanfattningar

I Teams kan du skapa en sektion i Chatt-vyn för att organisera dina föreläsningar. Det kan underlätta ifall du använder Teams för andra chattar eller har många inspelade föreläsningar. Klicka på pilen längst till höger efter rubriken "Chatt" och välj "Nytt avsnitt" för att skapa en sektion i vänsterspalten.

Skärmdump i Microsoft Teams Premium som visar hur en skapar ett nytt avsnitt i Chatt-vyn

Har du frågor?

Om du undrar något om anteckningsstöd kan du kontakta oss på Funka.

Kontakta Funka