Avvägningar vid studier med generativ AI
Användandet av generativ AI vid examinerande moment ska alltid utgå från den kursspecifika informationen, men vid egna studier är det din avvägning som gäller. Här hittar du generella riktlinjer för att hjälpa dig uppfylla lagkraven och förhålla dig etiskt till användandet av generativ AI. Riktlinjerna är anpassade för studenter på KTH utifrån riktlinjer från DIGG (myndigheten för digital förvaltning) och EU-kommissionen.
Utgå alltid från kursspecifik information
Du ska först och främst anpassa dig efter dina kursers kursspecifika information om hur generativ AI får användas i examinerande uppgifter och på tentamen. Ingen information på denna sida går före det din lärare säger gäller.
Tips! Anpassa din användning av generativ AI efter hur du får använda det i examinerande uppgifter och på tentamen, så du är korrekt förberedd.
Läs mer om Kursspecifik information om generativ AI .
Generella riktlinjer
Du rekommenderas använda dessa riktlinjer som grund för ditt användande av generativ AI då de hjälper dig använda generativ AI etiskt och lagenligt. Dessa riktlinjer är baserade på DIGGs riktlinjer för generativ AI inom offentlig förvaltning, men anpassade för att vara mer relevanta för studenter på KTH. Vi har även inkluderat viss information från EU-kommissionens etiska riktlinjer för användningen av AI inom utbildning. Du hittar mer information och länkar till detta efter riktlinjerna, under rubriken ”Vidare läsning”.
Riktlinjerna är dessa:
- Använd bara generativ AI när det är relevant och lämpligt.
- Ha ett människocentrerat och respektfullt förhållningssätt till generativ AI.
- Arbeta kritiskt och med mänsklig kontroll (“human-in-the-loop").
- Ta hänsyn till GDPR och upphovsrätt.
- Var transparent med hur du använder generativ AI.
Mer detaljer på hur du ska uppfylla dessa riktlinjer hittar du under rubrikerna som följer.
1. Använd bara generativ AI när det är relevant och lämpligt
Innan du börjar använda generativ AI bör du ställa dig den mest grundläggande frågan (”Question zero”): vad är det du egentligen försöker åstadkomma? Som en följdfråga på det: är generativ AI det bästa sättet att uppnå det du försöker åstadkomma?
Välj bland andra verktyg
Använd bara generativ AI när just generativ AI behövs. Det finns många andra verktyg som kan vara mer passande och energieffektiva för specifika uppgifter.
Exempelvis:
- Sökmotorer.
- Existerande mallar.
- Rättstavningsprogram.
- Bildbanker.
Väg önskade effekter mot potentiella oönskade
Överväg de potentiellt oönskade effekter som kan uppstå av att använda generativ och väg dem mot de positiva, önskade effekterna.
Exempel på möjliga oönskade effekter:
- Minskat samarbete och utbyte med andra studenter då generativ AI används som bollplank i stället.
- Att ditt unika sätt att uttrycka dig tvättas bort ur dina texter.
2. Ha ett människocentrerat och respektfullt förhållningssätt till generativ AI
Du bör ha ett människocentrerat förhållningssätt till generativ AI, det vill säga att du använder generativ AI så att du respekterar människors identitet, integritet och värdighet.
Fokusera på att behålla och utveckla färdigheter
Generativ AI kan utföra uppgifter som du annars hade behövt utveckla färdigheter för att slutföra, vilket kan ge dig en sämre förutsättning i framtiden. Variera ditt användande av generativ AI så att du får möjlighet att träna de färdigheter som generativ AI utför åt dig.
Exempel på färdigheter:
- Att utveckla sin egen röst i skrift genom att skriva utan AI.
- Ställa upp och lösa problem på egen hand.
- Välja ut vad som är viktigt nog att ta med i en summering.
3. Arbeta kritiskt och med mänsklig kontroll (“human-in-the-loop")
Om du använder generativ AI-verktyg bör du använda det som en assistent som stödjer dig i ditt arbete, inte som en expert i något ämne. Verktyget kan sakna viktiga detaljer eller skapa falsk information (kallas att ”hallucinera”). Du är den som ansvarar för alla beslut och bedömningar av vad som är lämpligt och korrekt och du har även empati och sociala färdigheter som verktyget saknar.
Gör exempelvis följande:
- Inkludera mångfald och olika synvinklar i din prompt (instruktion).
- Avsluta alltid med mänsklig kontroll och korrigering av resultatet. Korrigera exempelvis:
- felaktig information (hallucinationer)
- fördomar
- snedvridning av fakta.
Tips! Redigera gärna det AI-genererade resultatet för att sätta din spinn på det, exempelvis för att få in din röst i en text.
4. Ta hänsyn till GDPR och upphovsrätt
GDPR och upphovsrätt är två lagar som direkt påverkar vad du får inkludera i din prompt till ett generativ AI-verktyg. I följande två listor förklaras hur enklast tar hänsyn till GDPR och upphovsrätt när du använder generativ AI.
GDPR:
- Ta bort alla personuppgifter från materialet du ger till generativ AI-verktyget. Vad är personuppgifter? (imy.se).
- Försäkra dig att du ställt in så att ditt material inte används för träning av verktyget. För ChatGPT, till exempel, hittar du hur du gör det i deras FAQ: Hur hindrar jag mina chattar från att träna ChatGPT? (engelska, help.openai.com) .
Upphovsrätt:
- Material skapat av generativ AI är inte upphovsrättsskyddat.
- Undvik att skapa material som kan göra intrång på upphovsrätt. Till exempel genom att undvika att skapa bilder i en specifik konstnärs stil.
- Exkludera upphovsrättsskyddat material från dina prompts eller få tillåtelse från upphovsrättsägaren innan du använder det.
Om du är intresserad av mer detaljer finns det på intranätet: Juridiska aspekter kring generativ AI (KTH Intranät) .
5. Var transparent med hur du använder generativ AI
Berätta när du använder generativ AI i ditt eget material, gärna även hur och varför. Se till att du följer eventuellt mer detaljerade instruktioner för redovisning som anges i varje kurs.
Vidare läsning
Vi har anpassat existerande lagliga och etiska riktlinjer för att bättre passa studenter på KTH. Vi har använt oss av: