Skip to main content
To KTH's start page To KTH's start page

Tretton, Tio

Martin Bergqvist, Caroline Csemiczky, Daniel Johansson, Caroline Jonasson, Johan Knutas, Ivo Lejon, Karl Johan Nyqvist, Rebecca Rubin, Anna Rotsman, Charlotta Skog, Daniel Sundlin, Ellinor de Val, Sara Vall, Pilvi Vanamo, Ania Viktoria Zdunek, Frida Öhlin

Bildtext: Bild från utställningen Tretton, Tio som var en del av KTH Arkitekturskolan på Arkitekturmuseet, 7-10 september 2010. Foto: Matti Östling, Arkitekturmuseet.
Bildtext: Bild från utställningen Tretton, Tio som var en del av KTH Arkitekturskolan på Arkitekturmuseet, 7-10 september 2010. Foto: Matti Östling, Arkitekturmuseet.

Tretton, Tio

Efter den flerstämmiga kritik på både begreppsbildningens och stilbestämningens områden som ägde rum under ett par decennier mot slutet av det nyss gångna seklet är det varken möjligt eller meningsfullt att sammanfatta samtida uttryck med ett allomfattande begrepp eller en ny stil.

Vi delar idag till stor del de förutsättningar - ekonomiska, estetiska, politiska, sociala, teknologiska och teoretiska - som låg till grund för ovan nämnda kritik och saknar därför den nödvändiga distans som krävs för alla de former av generaliseringar av komplexa fenomen som låter oss bilda nya begrepp och utpeka nya stilar. Oavsett om man i detta ser framtid eller förfall är samtiden flerstämmig.

Utställningen Tretton, Tio tar sin utgångspunkt i ett urval av examensarbeten (presenterade i juni 2010) från KTH Arkitekturskolans då tio, idag elva, olika studios. Studenterna har fått lyfta fram delar av sina projekt som inte sammanfattar men kan sägas vara symptomatiska för deras arbeten. Det som visas i utställningen är alltså inte projekten som sådana – som självklart rymmer en helt annan komplexitet och kretsar kring helt andra och skilda teman – utan bearbetningar av dem: modellöns medvetna mångfald av skalor tillåts här interagera och ger därigenom upphov till en på samma gång banal och laddad topografi.

Att formulera utställningen på detta sätt ska inte missförstås som ett enkelt och undfallande affirmerande. Istället handlar det om ett försök till kritisk hållning till det begär som i arkitekturen ofta söker heltäckande svar och fullständiga lösningar på komplexa frågor och förhållanden och ett alltmer överskuggande krav på realiserbarhet. I utställningen undantas de olika projekten alla sådana anspråk för att istället åskådliggöra både möjliga förbindelser och oöverbyggliga skillnader i syfte att visa hur de kan verka både med och mot varandra på ett sådant sätt att nya frågor, snarare än svar, kan formuleras och skapa kontaktytor mot nya territorier.

Staffan Lundgren
Projektkoordinator
KTH Arkitekturskolan

Utställningen Tretton, Tio visades i hörsalsfoajen på Arkitekturmuseet i Stockhom  7-10 september 2010.

Omprogrammering av Norrtälje hamn

Martin Bergqvist

De gamla industriartefakterna som står kvar nere i Norrtäljes hamn hotas av rivning innan året är slut. En stad som sedan grundandet för fyrahundra år sedan har haft några av de viktigaste och mest karakteristiska funktionerna samlade kring vattenrummet kommer snart att genomgå en stor omvandling.
Examensarbetet undersöker om transformationen av ett industriområde kan frammana annorlunda lösningar som inte existerar i den välordnade stadens detaljplaner?

Badkultur – Ett nytt badhus på Södermalm

Caroline Csemiczky

Från gatan tar man sig in i ett smalare stadsrum mellan husen för att sedan gå in i byggnaden från långsidan. Entrén leder in i ett stort öppet rum där man betalar sin badbiljett och får sin badrock. I entréhallen finns även en bar och café som kan besökas även om man inte är badsugen.Själva badet, som utgörs av flera våningar, är lyft från gatunivå- vardagsnivå och ligger ovanför entréhallen.

Urbana korridorer – En Stockholmsfantasi

Daniel Johansson

Ritningen är en illustrerad Stockholmsfantasi.  En fantasi som handlar om att åtrå en möjlig stad. Resultatet är inte sprunget ur rationella idéer om stadsbyggnad. Inte heller är det baserat på befintliga problem som bör lösas. Den är ett resultat av en serie subjektiva fascinationer, erfarenheter och reflektioner. Varje modell i kollaget är en fysisk version av en under examensarbetet behandlad frågeställning. Genom att sammanföra bilder av dem i samma ritning över Stockholms kanjoner kommuniceras inte bara det totala arbetet. En värld uppstår där mellanrummen är något okontrollerat, något som lämnar utrymme för fortsatt fantasi hos betraktaren och mig själv. Det är en bild om en möjligt stadsstruktur som kompletteras i takt med att den blir betittad, kontemplerad, omtyckt, ogillad, diskuterad.

Stadens Förskola

Caroline Jonasson

Att bygga en förskola i innerstadsmiljö är problematiskt ur många hänseenden, till exempel hårt trafikerade gator, höga bullernivåer, höga partikelhalter och brist på öppna ytor. Sektionsperspektivet visar hur byggnaden anpassar sig till dessa omständigheter för att kunna skapa så kvalitativa ytor för en förskola som möjligt. Mot gatan är byggnaden utformad för att passa in i stadens urbana karaktär med en veckad fasad med ljudabsorbenter som minskar bullret från trafiken och som vinklar utblickarna genom fönstren upp mot himlen och fasaderna på andra sidan. In mot kvarteret öppnar sig förskolan med terrasser för att dra nytta av förmiddagssolen och det lugna läget. I gatuplanet finns en entréplats i kontakt med gatan och ett gemensamt entrérum. Förskolans verksamhet är placerad på de översta tre våningsplanen för att få bättre solbelysta utomhusytor och dessutom hamna längre ifrån gatunivå där partikelhalterna generellt är som högst.

Trancity

Ivo Lejon och Johan Knutas

I och med att Stockholm behöver förtätas kommer dess olika funktioner närmare varandra. Uppgiften ligger i att skapa en struktur som hanterar mötet mellan staden och dess funktioner med terminalen/hamnen och dess funktioner. Områden där infrastruktur varit dominerande omvärderas och anpassas för att nyttjas av staden på ett nytt sätt. Detta är en mycket intressant situation där vitt skilda behov, krav och förutsättningar på utformning och funktionalitet förs samman. Detta möte vill vi utforska och ta till vara på. Staden och dess infrastrukturella servicefunktioner (hamnen / terminalen) växer samman. Terminalen och hamnen är inte längre ett solitärt begrepp – de är en del av staden och staden är en del av dem.

Beyond  Range  – Protracted Refugee Camps

Daniel Sundlin och Karl Johan Nyqvist

Camp planning in emergency response is based on short-term principles. When the initial crisis is over the camp setup continues to function for years. Average camp expectancy is seven years. Therefore long-term perspective in camp planning is necessary to improve living condition for protracted displaced populations.
This part aims to analyse the principles of refugee camp planning and management and investigate in which way interventions are relevant from an architect point of view.

Tänk om… Stockholm

Charlotta Skog och Rebecca Rubin

”Tänk om... Stockholm” lyfter fram ett av Stockholms främsta karaktärsdrag, stadens broar. Projektet fokuserar också på att skapa möjligheter för Stockholmarna att interagera med sin stad. Planschen illustrerar 46 Stockholmsbroar, innerstadsbroar samt broar som kopplar innerstaden till ytterstaden. Trots broarnas essentiella roll i Stockholm används de huvudsakligen för att transportera trafikflöden mellan stadsmiljöer. Ingen bro är den andra lik, den ena mer fascinerande än den andra. Vi föreslår att man tar tillvara de originella broarna och deras potential som identitetsskapande i staden och för att generera alternativa urbana miljöer.
Grundat på en såväl generell som specifik analys av broarna har vi utarbetat en strategi som möjliggör en vision och ett broarnas Stockholm. Tänk om broarna tillförde staden mer!

Det  kollektiva minnet

Anna Rotsman

I en klimatreglerad glasbox, omsluten av perforerad korten, finns skatten. Det klickar, blinkar och rör sig där inne. Någonting rör sig, en robot tar fart och åker iväg. Den försvinner in mellan hyllorna, kommer ut igen, tar fart och kommer tillbaka. Ett minne; en bit kultur plockas fram, långt, långt inifrån. ”Det kollektiva minnet” är ett samlat arkiv och bibliotek för audiovisuellt material i centrala Stockholm. En unik skatt skyddad, insprängd som den är, i Stadsgårdsberget med fri vy ut mot Saltsjön och staden. Det finns ca 7 miljoner timmar eller 25 år natt och dag, av ljud- och bildmaterial, inspelat sedan radions, TV:s och filmens barndom. Ansvaret att samla in, bevara och tillgängliggöra detta har dock fallit mellan stolarna och materialet är därför spritt på olika institutioner och arkiv som idag är i mycket dåligt skick. Materialet är hotat och arkivet stängt för allmänheten. Den här byggnaden blir nyckeln till det kulturella arvet och en entré för staden och landet in till den audiovisuella historien.

Les Bains de Cluny

Ellinor de Val

Genom öppningar i väggarna som omgärdar poolen får man en skymt av den romerska ruin som badhuset ligger an mot. När man rör sig i vattnet skiftar upplevelsen av ruinen genom öppningarnas olika storlek och placering. Man ser små delar av den, men aldrig helheten. Även en del av poolen sträcker sig in här och närmar sig ruinen. Om man simmar in genom öppningarna till detta mellanrum upplever man kontrasten mellan den gamla och den nya väggen och ruinens karaktär förstärks mot den nya avskalade betongväggen. Härifrån är det möjligt att röra sig vidare i byggnaden. I taket finns samma typ av öppningar som ger ljus till rummet. Detta är den största poolen i badhuset från vilken man når de övriga, alla med samma princip av att bara skymta det som finns utanför dess väggar, utan att det helt avslöjas.

28 rum

Sara Vall

Illustrationen visar resultatet av en undersökning av Slussen i Stockholm. Inspirerad av den debatt som har pågått i snart 30 år kring vilken slags plats Slussen ska bli i framtiden, ville jag visa vad platsen är idag. Lockad av det faktum att Slussen är som ett isberg, bara ca 10 % av den faktiska bebyggelsen syns ovanför ytan, resten är under betongen, var min uppgift att ge mig in under det översta lagret av betong och försöka ge en mer komplex bild av vad Slussen är. I min undersökning har jag fokuserat på 28 rum som finns i, under och ovanpå den betongstruktur som utgör trafikapparaten Slussen. Rummen är allt mellan 15 till 1 500 kvadratmeter stora och rymmer verksamheter såsom frisersalonger, mc klubbar och arkitektkontor. Handledare: Meike Schalk och Brady Burroughs. Studio: Critical Studies Design Studio

CCBRT Maternity and Children’s Hospital in Dar es Salaam

Pilvi Vanamo

The aim of the project is to contribute to the improvement of the health care facilities for women and children in Tanzania by developing a proposal for the CCBRT Maternity and Children’s Hospital in Dar es Salaam. The project is based on literature studies and observations, document analysis and discussions during a field study in Tanzania on fall 2009. The main focus is on creating an environment that is patient friendly, functional, safe, sustainable, affordable and rooted to the local culture. Emphasis is put on spaces that are important from the patient perspective such as inpatient wards, outdoor spaces, spaces for cooking and playing, waiting areas and spaces for the relatives.

Venice Lagoon – Systems & Production

Ania Viktoria Zdunek

The goal was to develop a self sustainable, adaptable system. It relates to the human scale, combines several functions and contributes to the surrounding context. When multiplied the system enriches the surrounding macro system rather than drains it. It suggests a new way of planning and living where culture is again linked with natural processes. A thorough research was made to understand the history of the island and its context. The existing conditions were identified by visiting the site, making interviews collecting and reviewing data. To strengthen the existing system, features dating back to the roman times with traces still seen in the Venetian plain landscape were used. A contemporary method based on ancient farming methods called biointensive farming was utilized. Studio: Landscape Design Studio. Supervisor: Johan Paju. Co-supervisor: Univ.-Prof. Klaus K  Loenhart

Scenerier – Hotell i kvarteret Ormen och Ormsaltaren

Frida Öhlin

I examensarbetet har jag tagit min utgångspunkt i film, som jag anser har en kraftfull rumslig genomslagskraft och därigenom utforska om jag kunde applicera en filmgenre, som thriller, komedi, drama eller skräck på min byggnad för att få en större inlevelseförmåga på platsen och i byggnadens program. Man kan säga att jag har velat fiktionalisera rummen jag ritar. Huvudfrågeställningen blev: kunde jag rita olika filmscener och scenarion och använda det som metod? Ett av mina favoritkonstverk är konstnären Cindy Shermans Untitled filmstills och ett av fotografierna har tagit inspiration från Alfred Hitchcocks film Vertigo från 1958. I inledningscenen rymmer en tjuv över ett taklandskap och jagas av två poliser varav en trillar ner i avgrunden när de ska hoppa mellan två hustak. Därmed kommer tjuven undan. Att komma undan genom att hitta flera smitvägar genom, kring, över och ut från huset har varit viktigt för att beskriva olika händelseförlopp i min byggnad