Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Arkitektstudent har skapat stadens kanske minsta galleri

Foto: Erika Wolters
Publicerad 2017-05-16

Erika Wolters är student på KTH arkitektur och har valt att göra ett mobilt galleri som examensarbete. Rör du dig i trakterna kring Östra station den närmsta tiden är chansen stor att du springer in i galleriet på hjul.

"Galleriet är en reaktion mot att den mesta konst visas upp på ett likartat sätt och att nästan alla konstmuseum återfinns i centrala Stockholm. Om man tittar på vilka som besöker konstmuseum är det en liten och ganska homogen grupp. Jag vill göra konst mer tillgänglig för fler." säger Erika.

Invändigt består galleriet av tre olikfärgade boxar med ljusinsläpp ovanifrån. Underredet är i svetsat stål och de tre boxarna för konsten byggs i plywood. Tanken är att strukturen lätt ska gå att bygga om för att passa olika typer av konst. Galleriet är litet, kanske det minsta i Stockholm, med sina 1,5 kvadratmeter. Storleken är både ett resultat av att det ska kunna flyttas runt lätt men jag hoppas också att det gör att det blir lättare att snabbt ta del av konsten i farten. Som besökare tar det bara några minuter att ta del av utställningen och den kommer att flyttas runt till platser där många människor passerar.

Galleriet har tagit fyra veckor att bygga och är formgett för att kunna flyttas kortare sträckor för hand. Just nu ställs verk ut i galleriet från flera olika unga konstnärer.

Ser du den här lådan på stan? Titta in!

Foto: Hugo Wennmyr
Foto: Erika Wolters

Intresserad av att se fler examensarbeten?

Från den 30 maj till den 2 juni pågår exjobbsdagarna (Diploma Days) för KTH:s arkitekturstudenter.

Årets examensarbeten samt andra årskursers arbeten kommer då ställas ut och vara tillgängliga för allmänheten att se.

Från och med den 24 maj finns vår Diploma Day Reception i entrén på KTH Arkitektur, Osquars backe 5, där all info kommer finnas för vad som pågår i huset.

Varmt välkomna!