Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

2019: Antonia Myleus

Antonia Myleus tilldelades Arwidssonstiftelsens studentpris för bästa examensarbete inom Tillämpad Stadsbyggnad år 2019. Priset delades ut i samband med det första nationella mötet inom tillämpad stadsbyggnad som hölls på KTH 16-17 oktober.

Från vänster: Per Arwidsson, Arwidssonstiftelsen; Antonia Myleus, 2019 års vinnare av Arwidssonstiftelsens studentpris i Tillämpad stadsbyggnad; Ann Legeby, Professor i Tillämpad Stadsbyggnad vid KTH.

Antonia beskriver själv sitt examensarbete såhär: I Sverige köper den genomsnittliga personen 12 kg textil / person / år och kastar bort 8 kg. Endast 0,02% av textilier återanvänds i Sverige. En förändring i hur vi producerar, bygger och konsumerar krävs. Med målet att ta fram en alternativ arkitektur, en arkitektur för nedväxt snarare än tillväxt, tog jag fram ett förslag för en fabrik vid Årstafältet, Stockholm, där råvaran kommer från offentlig donation av textilier istället för utvinning av naturresurser, där "skräp" används som en resurs. Olika aktörer i textilproduktionskedjan finns i närheten eller arbetar med varandra, och funktioner för återvinning, reparation, återanvändning, offentlig och privat produktion samt konsumtion vävs samman både externt och internt för att skapa en cirkulär textilproduktionslinje och ekonomi.

Bild: Antonia Myleus